Bazary s nabídkou 150 vozů a více hlásí nárůsty obchodů. Ty menší naopak skomírají
Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) zaznamenala při nedávném sčítání prodejců ojetých automobilů další pokles v počtu aktivních autobazarů. Svoji činnost v prvním pololetí 2017 ukončilo asi 30 autobazarů. Převážně se jedná a malé „vesnické“ autobazary, nebo autobazary v menších městech s nabídkou do 30 automobilů. Trend se však nevyhnul ani Praze a Středočeskému kraji, kde z trhu zmizelo 5 autobazarů. Prodejci s nabídkou 150 a více vozů naopak hlásí nárůsty prodejů. Podle APPAA se tak potvrzuje trend přesunu zákazníků k obchodníkům nejen s velkým výběrem vozidel, ale i dalších služeb spojených s prodejem ojetin, kdy český trh a chování zákazníků naprosto věrně kopíruje trhy v západních zemích. Podle APPAA skončí letos nejméně dalších 25 menších prodejců ojetin.
„Je to zcela logické, zákazník si může vybrat z většího počtu prodávaných automobilů a vyhledává prodejce, kteří poskytují i další doplňkové služby a garance“– vysvětluje Přikryl z APPAA a pokračuje: „Pro úspěšný prodej je jednoznačně důležité poskytnout kupujícím veškeré zjištěné informace o vozidlech, nebo třeba upozornit a poradit s další údržbou zakoupeného vozidla. Vyřízení pojistky, nebo úvěru je zcela samozřejmé.“ uzavírá Přikryl.
Podle Přikryla se navíc na českém trhu ojetin projeví v letošním roce tzv. efekt ukončených operativních leasingů. Ty se ve velkém začaly nabízet před necelými třemi lety a trh je tak nyní dostatečně saturován relativně novými vozy za příznivé ceny. Na ty však malé autobazary často nedosáhnou, „Je totiž potřeba je zafinancovat a do toho se malé autobazary ve větší míře nepouštějí“ -vysvětluje Přikryl a uzavírá: „Naopak velcí prodejci s dostatečným finančním zázemím takové vozy ve velkém nakupují.“ To podle Přikryla následně vede k omlazení a rozšíření nabídky u velkých bazarů, naopak těm malým zbývají starší a méně kvalitní vozy.