Asociace autobazarů APPAA připravila podrobný manuál bezpečného obchodování v autobazarech
Jakkoliv je drtivá většina provozoven tuzemských autobazarů umístěna pod širým nebem a jejich otevření není z epidemiologického hlediska příliš velkým rizikem, připravila Asociace autobazarů APPAA manuál, který je aktuálně rozesílán všem autobazarům v České republice. Cílem manuálu je zajištění stoprocentní připravenosti prodejců na zachování všech hygienicko-epidemiologických pravidel a požadavků na ochranu zaměstnanců a zákazníků ihned po otevření prodejen.
„Chceme tímto krokem pomoci všem prodejcům ojetých vozidel, bez ohledu na to, zda jsou členy APPAA nebo nejsou,“ říká předseda Asociace Petr Přikryl a dodává: „Je totiž potřeba co nejdříve otevřít provozovny, aby nemuselo docházet k propuštění zaměstnanců či dokonce k uzavírání provozoven.“ APPAA podle Přikryla vnímá současná opatření jako nezbytná a doporučuje všem prodejcům, aby je striktně dodržovali. „Je zřejmé, že dodržování nařízených hygienických pravidel přináší své ovoce a že otevření provozoven autobazarů je velmi blízko,“ říká Přikryl, ale současně varuje: „Je ale potřeba z nastaveného přísného režimu nepolevit. Další vlna uzavření prodejen s ojetými vozy by totiž rozhodně znamenala další propuštění a není vyloučeno ani uzavření některých provozů.“ To ostatně potvrzuje i Filip Kučera z Auto ESA: „Prodejci nechtějí propouštět, vidí svoji odpovědnost vůči svým zaměstnancům a jejich rodinám“. Podle něj je proto aktivita Asociace velmi důležitá.
Aby se toto riziko, alespoň v autobazarech, co nejvíce eliminovalo, připravila APPAA manuál, který je v těchto dnech rozesílán na emailové adresy všech prodejců ojetých vozů v České republice. Manuál obsahuje informace o hygienických předpisech, doporučených postupech pro online komunikaci se zákazníky, tipy na dodavatele roušek a desinfekcí a také vzory informačních cedulek a tabulí pro zákazníky.
Mezi hlavní doporučení v manuálu patří především:
- Používání ochranných pomůcek a desinfekce
- Čištění vozu před a po každé zkušební jízdě
- Dodržování režimu prodeje 1:1 – tedy jeden zákazník = jeden prodejce
- Tipy na komunikační platformy pro komunikaci se zákazníky online
- Omezení počtu klientů v uzavřených zákaznických centrech, kancelářích, výkupních prostorách
- Umístění informačních tabulí pro zákazníky před vstupem do provozoven
Asociace APPAA je samozřejmě v úzkém kontaktu s představiteli Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR), Ministerstva obchodu a průmyslu a také dalšími profesními a oborovými subjekty se kterými aktuální situaci velmi usilovně řeší. „Všechna nařízení, která jsou aktuálně v platnosti, jsou určitě nezbytná. Věřím proto, že povedou k brzkému otevření provozoven autobazarů a jsem přesvědčen, že všichni (ne jenom členové Asociace) svým přístupem potvrdí fakt, že nákup ojetého vozu při dodržování všech námi doporučených zásad, je naprosto bezrizikový,“ doplňuje Přikryl. Navíc brzkým otevření provozoven se zamezí problémům, které by mohly vzniknout při prodeji/nákupu ojetého vozu někde na ulici. „V takovém případě se oba účastníci obchodu mohou vystavit mnohem většímu riziku nákazy a nesmíme také zapomenout na riziko případných závad na voze a jejich následných reklamací,“ říká k tomu Přikryl.
Podle některých ekonomů a nezávislých odborníků může navíc otevření prodejen s ojetými vozy pomoci i lidem, kteří aktuálně potřebují vyřešit svoji finanční situaci, například právě prodejem ojetého vozu.
Doporučená pravidla pro hygienicky nezávadný provoz autobazarů
V provozovnách autobazarů musí být dodržována následující pravidla:
- Před vchodem do provozovny musí být zákazník upozorněn na nutnost nošení roušky a možnosti pohybovat se po prodejní ploše a ve vnitřních prostorách maximálně ve dvojici
- U vchodu na prodejní plochu a do vnitřních prostor umístit desinfekční prostředky
- Dbát na dodržování minimálně dvoumetrových odstupů a to především ve vnitřních prostorách, kde je vhodné umístit na podlahu značky
- Povinnost všech zaměstnanců nosit roušku a rukavice
- Zajistit pravidelné měření teploty všech zaměstnanců
- Dodržovat model prodeje „1:1“, tedy jeden zákazník = jeden prodejce
- Zajistit dezinfekci vozů před i po zkušební jízdě
- Preferovat bezhotovostní platby
DALŠÍ DOPORUČENÍ APPAA:
- Na webových stránkách umožnit klientům objednání online chatu k co největší možné eliminaci osobního kontaktu
- S klienty a obchodními partnery vyřizovat co nejvíce administrativy elektronickou cestou
- Sledovat stránky https://covid.gov.cz, případně APPAA, MPO nebo MZ pro získání aktuálních informací o navrhovaných nebo povinných opatřeních
- Kvalitní NANO roušky pro zaměstnance lze objednat například zde: cubo.cz
- K desinfekci vozů používat ionizátor