Trh s ojetinami se letos výrazně změní, ale „lemon“ auta z trhu nezmizí
Zdražování, zvýšený zájem klientů po fyzických prověrkách vozidel, přesun části prodejů do online prostředí a nedostatek kvalitních aut v bazarech. To vše pro letošek předvídá předseda Asociace autobazarů APPAA
Rok 2021 byl pro oblast prodeje nových i ojetých vozidel v České republice doslova přelomový. Odstávky výroby většiny automobilek způsobily dramatický nedostatek nových vozů, což se pochopitelně promítlo i na sekundárním trhu. Mezi ojetými vozy tak začal být přetlak poptávky především v segmentu zánovních ojetin, kam se přesouval zájem zákazníků, kteří by jinak kupovali nový vůz. Vzhledem ke zvyšování cen vozidel se zároveň snížila chuť majitelů starších vozidel obměnit svůj vozový park a prodejci ojetin tak začali pociťovat nedostatek vozů k výkupu. To začalo šroubovat výkupní ceny, což někteří menší prodejci finančně nezvládli a svůj byznys museli ukončit. Podle Petra Přikryla, předsedy Asociace autobazarů APPAA však bude letošní rok velice turbulentní a plný zásadních změn.
Jaké hlavní změny můžeme letos na trhu ojetých vozidel očekávat?
Vše bude záležet na situaci na trhu s novými vozy. Pokud jejich nedostatek bude pokračovat, což se dá bohužel předpokládat, bude se zvyšovat poptávka po ojetých vozech, a bude tedy i stoupat dovoz ojetin ze zahraničí. Tím se sem ale pochopitelně budou dostávat i výrazně starší vozy v ne zrovna dobrém technickém stavu. Podle statistiky SDA byl v loňském roce podíl dovezených vozidel starších 10 let více než 50 procent a vozidel starších 15 let potom přibližně 21 procent. Letos se dá očekávat, že podíl dovezených starších aut ještě poroste. Lidé prostě budou potřebovat jezdit.
Porostou tedy ceny ojetin i v letošním roce?
Vše tomu prozatím nasvědčuje. Ceny nových aut rostou poměrně výrazně, navíc dodací lhůty jsou v některých případech dokonce delší než 12 měsíců. Zákazníci ale nechtějí čekat a hledají proto ojetiny. Zvyšující se zájem pak pochopitelně šroubuje jejich ceny. A netýká se to jenom zánovních ojetin. Ceny rostou i u starších aut, protože jich začíná být na trhu výrazný nedostatek. Jejich původní majitelé je totiž nemají za co vyměnit, tak je ani nenabízejí k prodeji. Ke slovu se tak čím dál tím více dostávají starší ojeté vozy ze zahraničí, u kterých však hrozí, že budou opravdu ve špatném technickém stavu. Jinak by se prodaly na lokálním trhu.
Budou se nějak měnit požadavky zákazníků na služby, které jsou s prodejem ojetin spojeny?
Vzhledem k tomu, že se na trhu budou čím dál tím častěji objevovat vozy s technickými závadami, vozy opravené po nehodách nebo třeba vozy s nejasným právním původem, budou kupující požadovat jasné informace o technickém stavu a právním původu prodávaných vozidlech. Nebude to jen o kontrole VIN v nějaké aplikaci, ale opravdu o reálné fyzické prověrce konkrétního vozu. Proto určitě poroste poptávka po nezávislých fyzických kontrolách ojetých aut. Prostě aby zákazník přišel k autu a nedostal k němu jen slib od prodávajícího, že auto je v naprosto skvělé kondici, ale aby byl skutečný, a především aktuální technický stav vozu podložen nějakým relevantním dokumentem. Mohl by to být takový rodný list k vozu. Například v USA to není nic neobvyklého.
Dalším z požadavků, který bude jistě nabírat v průběhu času na síle, bude poptávka po lepší online prezentaci vozidel. Standardem se proto u některých prodejců stanou online video prohlídky nebo alespoň 360° fotografie.
Když mluvíte o online video prohlídkách, jak se bude podle Vás vyvíjet online obchod s ojetými vozy?
Online obchodům budou, dle mého názoru, dominovat především předváděcí a zánovní vozy. Ty starší se zatím asi stále budou obchodovat především v autobazarech nebo napřímo mezi majiteli a zájemci. U zánovních ojetin lze také očekávat zvýšený zájem o operativní leasing i pro fyzické osoby. Nicméně jestli se ptáte, zda se budou v letošním roce kupovat ojeté automobily v online prostředí podobně jako například televize nebo potraviny, tak se domnívám, že nikoliv. Ojeté auto není láhev limonády, kterou roky pijete a znáte její chuť. Je to použitá věc a drtivá většina zákazníků bude chtít auto před nákupem vidět a projet se v něm.
Je český trh dostatečně robustní na to, aby uživil cca 500 autobazarů?
To je složitá otázka. Je totiž nutné si uvědomit, že odhadem 150 malých prodejců nemá jako svoji hlavní obchodní činnost prodej vozidel. Jedná se o prodej vozidel třeba u autoservisu, nebo pneuservisu, většinou někde v menších městech a obcích. U ostatních prodejců, kteří mají v nabídce v průměru do 50 vozů, očekáváme, že asi 10 % z nich svoje podnikání ukončí. Velcí a zavedení prodejci však tuto situaci ustojí. Nedají se ale vyloučit případné akvizice, kdy se buď sloučí několik menších prodejců a pokusí se vytvořit větší subjekt s větší tržní silou, nebo kdy větší prodejci budou kupovat ty menší, jež by jinak třeba zanikly.
Jak v této souvislosti zamíchají kartami importérské, resp. značkové programy prodeje ojetin jako je například DasWeltAuto, Autosphere, Louda Auto+ nebo třeba ŠKODA Plus?
Asi poměrně výrazně. Výhodou těchto prodejců je totiž skutečnost, že často prodávají ojetiny, které dříve prodali a servisovali, takže je velice dobře „znají“. Jde tedy především vozidla s českým původem, což jsou třeba vozy z protiúčtů nebo různé předváděcí a dealerské vozy. Doložit servisní historii takového vozu proto není většinou pro takové prodejce žádný problém, což je pro zákazníka pochopitelně velká výhoda. Tyto programy navíc mají přístup k vozidlům ze svých zahraničních centrál, poboček a dealerství, takže jejich dovozem mohou poměrně efektivně vykrývat část poptávky po zánovních, resp. nových vozech.
Ceny nových vozidel závratně rostou, lidé si je nebudou moci dovolit a budou si svá starší auta ponechávat delší dobu. Kde budou autobazary brát auta?
To bude pro většinu prodejců v letošním roce přímo kruciální otázka. Korporátní zdroje totiž takzvaně „vysychají“ a nabídka od soukromých osob se zmenšuje. Přesně z těch důvodů, které jste zmínil ve své otázce. Bude proto velmi pravděpodobně pokračovat dovoz vozidel ze zahraničí, což může ale přinášet i zvýšená rizika přetočených kilometrů, nebo aut po zatajené nehodě a ve špatném technickém stavu. Autobazary se také velmi pravděpodobně budou „přebíjet“ v cenových nabídkách pro výkup, což bude mít dva sekundární efekty. Za prvé to bude opět zvyšovat prodejní ceny a za druhé z této hry vypadnou menší hráči, kteří si prostě z finančních důvodů nebudou moci dovolit v cenové válce soupeřit.
To nezní zrovna optimisticky. Snižování průměrného stáří českého vozového parku se tedy asi neblíží, co myslíte?
Poklesu stáří vozového parku se podle mě v dohledné době určitě nedočkáme a souhlasím s tím, že si lidé budou ponechávat svá vozidla delší dobu. U určité skupiny zájemců o automobil nelze však vyloučit úvahy nad tzv. „carsharingem“ a různými formami operativních leasingů. Tyto služby ale osloví spíše mladší generaci, která chce automobil sice používat, ale nemusí ho nutně vlastnit. Takové služby budou generovat relativně mladé ojetiny, které by, řekněme v pětiletém horizontu mohl pomoci se snížením věku aut na našich silnicích
Ze svého působení znáte velmi dobře trh s ojetinami v USA. Co v porovnání s tímto trhem na našem trhu zatím chybí?
Na americkém trhu s ojetinami, je znám výraz lemon, který označuje vozidlo, u kterého se ukázalo, že má několik vad ovlivňujících jeho bezpečnost, hodnotu, nebo užitné vlastnosti. K drtivé většině prodávaných ojetých vozů je navíc poskytnuto prověření auta v systému CARFAX, který poskytuje informace o historii vozidel. Kupující se tak může v klidu rozhodnout, zda vozidlo koupí, a ví, že nekupuje, nebo naopak kupuje, tzv. „lemon car“. U nás taková služba zatím chybí, i když například český startup CarTrax se jí trochu přibližuje. Jak se ale tato služba na českém trhu uchytí, ukáže až budoucnost a zájem zákazníků nechat si ojetý vůz před nákupem zkontrolovat nějakou odbornou institucí. V USA také kupující také často využívají i další službu, tzv. „Kelley Blue Book“, která se zabývá oceňováním automobilů a je již dlouhá léta uznávána spotřebiteli i automobilovým průmyslem. V USA je navíc na vysoké úrovni výhodné financování automobilů. Za tím vším u nás bohužel prozatím zaostáváme.