Obchod s ojetinami se může vrátit do divokých devadesátek
Předseda asociace autobazarů APPAA varuje, že po uvolnění nouzového stavu se velká část trhu s ojetinami může přesunout na ulici a to se všemi negativními důsledky
V dopise premiérovi Babišovi, který vaše asociace odeslala na Úřad vlády minulý týden, zmiňujete, že v případě dlouhodobého uzavření autobazarů dojde k přesunu části trhu s ojetinami na ulici. Proč?
Uzavření provozoven ze dne na den neudělalo problémy jenom cestovním kancelářím nebo restauracím. Pochopitelně, že se tato situace dotkla i autobazarů. Ti nejmenší prodejci již nyní krachují. V dalších týdnech mohou přijít na řadu další a problémy se jistě nevyhnout ani těm největším prodejcům. Lidé však potřebují auta kupovat i prodávat neustále. Obzvláště v těchto dnech evidují naši členové velké množství požadavků na prodej vozu. Mnoho lidí totiž přišlo o práci a potřebují hotovost. Prodej druhého vozu v rodině nebo třeba výměna většího auta za menší je pro ně rozhodně lepší řešení než neplatit svoje závazky. Díky uzavření provozoven se trh s ojetými automobily začne pomalu ale jistě přesouvat na ulici, tedy mimo kontrolní a daňový dosah státu. Stát tak může přijít o několik miliard na vybraných daních a odvodech, které nyní realizuje z obchodu s ojetými automobily. Zisky si takto totiž převezme černý trh.
Je vyhlášen nouzový stav, zavřeno musí mít všichni, nejen autobazary. Proč tedy zrovna bazary by měly mít výjimku?
Vyhlášení opatření o nouzovém stavu samozřejmě respektujeme a je samozřejmé, že v první řadě je potřeba chránit zdraví občanů. Na druhou stranu ale existují výjimky, jako třeba stavebniny, zahradnictví, galanterie, atd…, kde rozhodně dochází k větší koncentraci zákazníků než v autobazarech. Chceme proto docílit toho, aby i prodejny vozidel dostaly stejnou výjimku. Jistě mi dáte za pravdu, že ani v době před vyhlášením nouzového stavu nebyly prodejny aut nijak nacpané zákazníky. Jděte se ale podívat například do pražských Holešovic, kde má výdejní místo velký e-shop s elektronikou. Na pár metrech čtverečních se tam tísní desítky, možná i stovky lidí a nikomu to nevadí. Chceme docílit toho, aby naši členové měli stejné podmínky k přežití v nouzovém stavu jako ostatní. Jestli někdo zpochybňuje nutnost nákupu auta během nouzového stavu, tak ať mi třeba vysvětlí nutnost nákupu například okrasných květin, parfémů, jízdího kola nebo třeba cestovního kufru. To vše lze totiž nyní koupit, ale auto koupit ani prodat nelze. Nerozumím tomu.
Jak byste si tedy otevření autobazarů představoval?
Jsme schopni zajistit, že v autobazaru nebude nikdy víc než jeden zákazník. Všechny vozy budou vydezinfikované, zaměstnanci budou nosit roušky a používat dezinfekční prostředky i hygienické rukavice. Všem pracovníkům bude bezkontaktně měřena tělesná teplota. Administrativa bude zpracovávána také bezkontaktně, předání vozu pak může probíhat přímo u zákazníka, nebo v extra zóně, stejně jako u e-shopů. Z našeho pohledu je tedy riziko případného přenosu nákazy skutečně minimální, nebál bych se říci, že nulové.
Můžete nějak kvantifikovat škody, které prodejcům ojetých aut uzavřením jejich provozoven vznikají?
K prvnímu dubnu 2020 ukončilo kvůli povinnosti uzavřít prodejny svoji činnost 15 prodejců ojetých vozidel, kteří měli ve svých provozovnách vozy v hodnotě přibližně 100 milionů korun a zaměstnávali téměř 250 pracovníků. Ti se nyní budou hlásit na úřadech práce a žádat podporu v nezaměstnanosti v řádech milionů korun měsíčně, neprodané vozy budou chátrat a ztrácet svoji hodnotu, opět v řádech miliónů. Během měsíce dubna se dá očekávat, že začnou krachovat i ti větší prodejci a celková škoda tak již může dosáhnout hodnoty půl miliardy korun.
Myslíte si, že bude mít Váš apel na premiéra Babiše nějaký význam?
Můžeme mít na současného premiéra jakýkoliv názor, ale předpokládám, že se všichni shodneme na tom, že obchodním číslům rozumí. V České republice se každý rok prodá přibližně 700 tisíc ojetých vozidel. Nedovedu si představit ekonomicky smýšlejícího člověka, který by hodil zdroj desítek miliard miliard korun ročně jen tak do kopřiv. Věřím proto, že naše argumenty budou vzaty v potaz a vláda se bude skutečně orientovat na to, jak co nejrychleji zmírnit ekonomické dopady současné situace, než na to, aby třikrát denně ve zpravodajství sdělovala, že možná dovolí kanoistiku a cyklistiku.