APPAA poslala již druhý otevřený dopis předsedovi vlády ČR
Praze dne 2. dubna 2020
Úřad vlády České republiky
nábřeží Edvarda Beneše 4
118 01 Praha 1 – Malá Strana
Ing. Andrej Babiš
Předseda vlády České republiky
Vážený pane předsedo vlády,
Dovoluji si se obrátit na Vás s druhou žádostí o možnost otevřít provozovny prodejců s ojetými vozy. Čas je pro nás všechny v tuto chvíli druhým největším nepřítelem a každým dnem, kdy jsou provozovny uzavřeny, přichází náš obor denně o desítky milionů korun a desítky pracovních míst.
Ke včerejšímu dni ukončilo kvůli povinnosti uzavřít prodejny svoji činnost 15 prodejců ojetých vozidel, kteří měli ve svých provozovnách vozy v hodnotě přibližně 100 milionů korun a zaměstnávali téměř 250 pracovníků. Ti se nyní budou hlásit na úřadech práce a žádat podporu v nezaměstnanosti v řádech milionů korun měsíčně, neprodané vozy budou chátrat a ztrácet svoji hodnotu, opět v řádech miliónů.
Na základě informací od jednotlivých obchodníků se lze navíc oprávněně domnívat, že pokud se nepodaří udělit výjimku pro náš obor a pokud nebudou moci autobazary otevřít svoje prodejny, začnou v průběhu měsíce dubna ukončovat svoji činnost i ti silnější prodejci, kteří mají na svých provozovnách tisíce vozů a zaměstnávají stovky zaměstnanců. Přímé škody tak půjdou do stovek milionů, stát přijde o stovky milionů na výběru daní a navíc se bude muset postarat o tisíce nezaměstnaných a vyplácet podpory v nezaměstnanosti, které mohou podle našich ekonomů dosáhnout jednotky stovek milionů měsíčně.
Díky uzavření provozoven dojde navíc k sekundárnímu efektu, kdy se trh s ojetými automobily začne pomalu ale jistě přesouvat na ulici, tedy mimo kontrolní a daňový dosah státu.
Stát může přijít o několik miliard na vybraných daních a odvodech, které nyní realizuje z obchodu s ojetými automobily. Zisky si takto převezme černý trh.
Zahodíme desítky let snahy o kultivaci trhu s ojetými vozy, investice do certifikací od mezinárodních certifikačních společností i aplikací standardů ISO vezmou za své. Na vše pak doplatí konečný spotřebitel. Ochrana zákazníků bude při „šedém“ prodeji mimo režim autobazaru v podstatě nulová, chybí garance technického a právního rázu pro zákazníka, chybí možnost uplatnit reklamaci, opravu, výměnu vozu.
Autobazary zajišťují řadu doprovodných služeb k prodeji a nákupu ojetých automobilů, jako pojištění, financování, servis, atd. Je zajištěna vyšší kvalita a bezpečnost vozového parku v České republice tím, že dochází k údržbě, kontrolám a servisování vozů před prodejem zákazníkovi. Na našich silnicích se budou opět objevovat nezpůsobilé vozy nebo dokonce vozy s nejasným právním původem, vozy v exekuci nebo v katastrofálním technickém stavu. Tomu všemu doposud standardizovaný trh s ojetými automobily dokázal zabránit.
Otevřením autobazarů přitom z našeho pohledu nehrozí žádné zdravotní riziko. Naopak, osobní přeprava je v současné situaci tím nejbezpečnějším přepravním způsobem. Zdravotní rizika při otevření prodejen autobazarů jsou navíc téměř nulová. S ohledem na současný stav, kdy jsou například otevřené stavebniny, kde je provoz řemeslníků mnohem větší, než je v autobazarech, kdy jsou otevřeny výdejny e-shopů s elektronikou, kde se denně vystřídá téměř tisíc zákazníků, kdy se uvažuje nad otevřením kadeřnictví, kde dokonce dochází k fyzickému kontaktu, se nedomníváme, že otevřením prodejen s ojetými vozy se riziko nákazy koronavirem může jakkoliv zvýšit.
Za Asociaci APPAA jsme navíc schopni garantovat naprosto bezpečný provoz všech členských autobazarů s dodržením všech hygienických pravidel. Jsme schopni zajistit následující:
- Dezinfikování vozů
- Bezkontaktní vyřizování veškeré administrativy
- Striktní dodržování modelu 1:1, tedy modelu kdy je v kanceláři vždy jen jeden zákazník
- Pravidelné měření teploty všech zaměstnanců
- Nošení roušek a jednorázových rukavic
Vážený pane předsedo vlády, apelujeme na ohromné riziko ekonomických dopadů, které můžeme očekávat s každým dnem, kdy zůstávají provozovny našich členů uzavřeny. Celý trh prodeje ojetých vozidel v ČR se totiž může zhroutit, a půjde již těžko postavit zpět. Vzhledem k tomu, že se každoročně prodá v ČR téměř 700 tisíc ojetých vozidel, bude ekonomický dopad na trh ojetin a následný dopad na koncového zákazníka velmi vysoký.
Věříme proto, že naši argumentaci vezmete v potaz, a zvážíte zařazení prodeje ojetých vozů mezi výjimky.
Děkuji
Petr Přikryl
Předseda APPAA ČR z.s.