Na český trh se každoročně dostane až 125 tisíc ojetin bez doložitelné historie. Plných 22 procent českých autobazarů totiž o prodávaných vozidlech nezjišťuje dostatečné informace.
Praha 20.července 2017 – V České republice se dle odhadů prodá každoročně 700 000 ojetých vozidel. 250 000 se jich prodá ve velkých autobazarech, tedy těch, které mají v nabídce alespoň 100 vozidel. 450 000 vozidel se prodá mezi lidmi přímo na ulici a také v malých autobazarech, které mají v nabídce maximálně 30 vozů. Plných 35 procent těchto malých autobazarů o vozidlech nezjišťuje a tedy ani neposkytuje dostatečné informace. Na trh se tak každoročně dostane až 125 tisíc vozidel bez jakéhokoliv prověření. Vyplývá to z průzkumu Asociace prodejců použitých automobilů autobazarů (APPAA).
„Prodejci, kteří nemají v nabídce více než 30 vozidel, se většinou historií vozidel příliš nezabývají,“ říká Petr Přikryl, předseda APPAA. Důvodem je podle Přikryla především fakt, že drtivá většina vozidel u těchto prodejců není v jejich majetku, ale jsou prodávána v tzv. komisi. Bazar tedy prodej pouze zprostředkovává a za vozy v podstatě neručí. Dalším důvodem je podle Přikryla finanční náročnost prověřovací procedury. „Velké autobazary utrácejí ročně miliony korun za prověření vozidel, ty menší si to většinou dovolit nemohou,“ říká Přikryl.
„Často se navíc jedná o auta z dovozu, kde je pro nového majitele velmi obtížně dohledat reálnou historii vozu,“ varuje Petr Přikryl. Podle Přikryla si velké autobazary vozy ze zahraničí buď sami vybírají u leasingových nebo aukčních společností, kde je záruka původu stoprocentní, nebo si dokáží taková vozidla dokonale prověřit. „Jednotliví dovozci, kteří přivezou jedno nebo dvě auta, takové možnosti nemají a mnohdy jim to ani nevadí,“ říká Přikryl. Zajímavostí podle něj pak je, že nejvíce žádostí o členství v APPAA plyne právě od těchto prodejců a dovozců. „Jen v letošním roce jsme odmítli 32 žádostí o členství v naší Asociaci,“ uzavírá Přikryl.